Program

19.00 – 21.00
GMT +2 Warsaw

Warsztaty Kultury w Lublinie
ul. Grodzka 5a
sala widowiskowa
(II piętro)

Koncert  muzyki  białoruskiej: ISNA TRIO, YEGOR ZABELOV Solo, ANA ZHDANOVA, NAVI BAND
współorganizatorzy: Warsztaty Kultury w Lublinie, Czasopismo Kultura Enter
partner: Euroregion Bug

W ramach akcji solidarnościowej ze społeczeństwem obywatelskim w Białorusi, zapraszamy na koncert muzyki białoruskiej, który stanie się wydarzeniem kulturalnym otwierającym Kongres Współpracy Transgranicznej Lublin 2021.
W tym trudnym dla Białorusinek i Białorusinów czasie wzmożonych represji przeciwko przedstawicielkom i przedstawicielom mediów, świata nauki i kultury oraz zwykłym obywatelom ze strony białoruskiego rządu i reżimu prezydenta Aleksandra Łukaszenki, Lublin, podobnie jak inne polskie miasta, solidaryzuje się z nimi w walce o wolność.
Podczas koncertu wystąpią białoruscy artyści, którzy musieli opuścić swój ojczysty kraj i kontynuować karierę muzyczną w Polsce.

czytaj więcej

ISNA TRIO... stworzyła ich mgła i poezja.

W skład zespołu wchodzi trzech doświadczonych białoruskich muzyków - Siarhej Douhaszau (Vuraj), Alexej Varsoba (Port Mone, rozdIlovI) i Andrej Jewdokimow (Diafilm Live), którzy wyemigrowali ze swojego kraju w latach 2019-2021.
W czerwcu 2021 roku, zainspirowani atmosferą zamglonych łąk i środkowoeuropejską poezją, stworzyli Isna Trio. W Gorajcu, wsi na pograniczu polsko-ukraińskim odbywały się wtedy spotkania artystyczne Rozstaje. Oprócz muzyków do twórczego tygla trafiło kilkunastu pisarzy i tłumaczy literatury oraz artystów sztuk wizualnych z Polski, Białorusi, Ukrainy, Słowacji, Węgier i Łotwy. Przez osiem dni współpracowali, wymieniali się ideami, rozmawiali o sztuce.
Jednym z kluczowych efektów tych warsztatów to Isna Trio. Ich oniryczna muzyka wchodzi w reakcję z twórczością współczesnych poetów z Europy Środkowej i Wschodniej. Kompozycje zespołu inspirowane były m.in. wierszami Tamása Jónása (Węgry), Agaty Jabłońskiej (Polska), Dainiusa Dirgėli (Litwa).
Więcej informacji TUTAJ.


YEGOR ZABELOV

Yegor Zabelov to jeden z najbardziej oryginalnych akordeonistów w Europie Wschodniej.
Jest kompozytorem, autorem muzyki do spektakli teatralnych i filmów. Muzykę Zabelova można określić jako eksperymentalną mieszankę akordeonu, awangardy, jazzu i dźwięków neoklasycznych. Po występach w całej Europie w duecie pn. Gurzuf, Jegor skupił się na karierze solowej. Inspiracje dla swoich kompozycji czerpie z takich klasyków muzyki minimalistycznej, jak Philip Glass, Steve Reich, Michael Nyman, a także Arvo Pärt, fiński eksperymentalny akordeonista Kimmo Pohjonen i trio jazzowe Esbjörn Svensson Trio.
Więcej informacji TUTAJ.


ANA ZHDANOVA

Ana Zhdanova to białoruska piosenkarka, która wykonuje nostalgiczną muzykę z domieszką tanecznych nut rodem z lat 90-tych i 2000.
Ana rozpoczęła karierę muzyczną jako gitarzystka, a kontynuowała działalność jako producentka, poszerzając swoje horyzonty muzyczne. Muzyka Any jest uniwersalna, każdy znajdzie w niej coś dla siebie. Najważniejszy w jej kompozycjach muzycznych pozostaje głos, który subtelnie unosi się w momentach wspomnień i smutku.
Więcej informacji TUTAJ.


NAVI BAND

NaviBand to białoruski zespół indie popowy, założony na początku 2013, reprezentant Białorusi w 62. Konkursie Piosenki Eurowizji (2017).
Zespół wielokrotnie występował w Polsce, m.in. na Halfway Festival 2014, na festiwalu Basowiszcza w 2015, na festiwalu Jesień Bardów (Bardauskaja Vosień) w 2014, 2015 i 2016 r. oraz na festiwalu Europejski Stadion Kultury w 2019 roku. W 2016 r. zespół zagrał także koncert w Warszawie. Wielokrotnie występował w Rosji, Łotwie, Ukrainie, Czechach.
W 2020 roku, podczas protestów w Białorusi, duet opublikował dwa utwory mające na celu wsparcie protestujących: „Inszymi” („Innymi”) i „Diewoczka w biełom” („Dziewczynka ubrana na biało”), która jest poświęcona protestującym kobietom.
Więcej informacji TUTAJ.


Wydarzenie hybrydowe;
streaming na żywo na kanałach YT Warsztatów Kultury

10.00 – 10.15
GMT +2 Warsaw

Hotel Ibis Styles Lublin
Al. Solidarności 7
sala ‘Dąb’

OTWARCIE KONGRESU

Powitanie przez Prezydenta Miasta Lublin – Krzysztofa Żuka
oraz przewodniczących Komitetu Organizacyjno-Programowego Kongresu – Pawła Prokopa i Krzysztofa Stanowskiego

Tłumaczenie symultaniczne na PL-EN-RU;
transmisja na żywo na platformie streamingowej

10.15 – 11.45
GMT +2 Warsaw

Hotel Ibis Styles Lublin
Al. Solidarności 7
sala ‘Dąb’

PANEL
Trójkąt Lubelski wobec Białorusi

partner: Instytut Europy Środkowej

Moderator:
Beata Surmacz – dyrektor Instytutu Europy Środkowej (Polska)

Osoby uczestniczące w panelu:
Eduardas Borisovas – Ambasador Litwy w Polsce (Litwa)
Andrij Deszczycia – Ambasador Ukrainy w Polsce (Ukraina)
Paweł Łatuszka – członek prezydium białoruskiej opozycyjnej Rady Koordynacyjnej, były Ambasador Białorusi w Polsce (Białoruś)
dr hab. Paweł Kowal – poseł na Sejm, Instytut Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk w Warszawie (Polska)
Marcin Przydacz – Podsekretarz Stanu ds. bezpieczeństwa, Ministerstwo Spraw Zagranicznych (Polska)

czytaj więcej

Trójkąt Lubelski (Litwa, Polska, Ukraina) stanowi próbę zacieśniania współpracy regionalnej, nawiązującą do wielowiekowej tradycji i historycznych więzów politycznych, społecznych, kulturowych i geopolitycznych. Szczególnie z geopolitycznego punktu widzenia demokratyczna i wolna Białoruś w sposób naturalny mogłaby wzmocnić tę strukturę – zwłaszcza w obliczu działań Rosji, zmierzającej do ugruntowania swoich wpływów na Białorusi. Państwa tworzące Trójkąt Lubelski ze szczególną uwagą przyglądały się w ciągu ostatniego roku sytuacji polityczno-społecznej na Białorusi. W najbliższej perspektywie ta sytuacja pozostanie jednym z kluczowych wątków dyskusji na temat kształtu stosunków międzynarodowych w naszym regionie. Podczas panelu będziemy chcieli zastanowić się nad zbieżnością interesów uczestników Trójkąta lubelskiego wobec Białorusi, możliwością głębszej instytucjonalizacji współpracy oraz nad budowaniem rozpoznawalnej tożsamości inicjatywy.
Rozważania dyplomatów uzupełni perspektywa praktyków współpracy transgranicznej – Prezydentów miast z regionu.

Tłumaczenie symultaniczne na PL-EN-RU;
transmisja na żywo na platformie streamingowej

11.45 – 12.00
GMT +2 Warsaw

Przerwa kawowa

12.00 – 14.00
GMT +2 Warsaw

Hotel Ibis Styles Lublin
Al. Solidarności 7
sala ‘Dąb’

WARSZTAT
Zielone miasta – planowanie przestrzeni miejskich w oparciu o procesy partycypacji społecznej

Moderator:
Piotr Choroś – dyrektor Biura Partycypacji Społecznej Urzędu Miasta Lublin (Polska)

Osoby uczestniczące w warsztacie:
Katarzyna Szymczak–Pomianowska – dyrektor Departamentu Zrównoważonego Rozwoju Urzędu Miasta we Wrocławiu (Polska)
Piotr Kempf – dyrektor Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie (Polska)
Hanna Pawlikowska – dyrektor Biura Miejskiego Architekta Zieleni w Lublinie (Polska)
Zurab Nasaraia – dyrektor Konsorcjum Zrównoważonego Rozwoju Regionu Guria (Gruzja)

czytaj więcej

Uczestnicy panelu (w tym przedstawiciel miasta posiadającego tytuł Zielonej Stolicy Europy) podzielą się swoim doświadczeniem w realizacji działań związanych z rozbudową i rewitalizacją terenów zieleni, a także z wdrażaniem innych działań zmierzających do tworzenia zielonych miast. Porozmawiamy o międzynarodowych doświadczeniach planowania przestrzeni miejskich, przede wszystkim w oparciu o procesy partycypacyjne. Zaprezentujemy najlepsze praktyki współpracy samorządu lokalnego z organizacjami obywatelskimi i mieszkańcami. Do udziału w debacie zaproszeni zostaną m.in. przedstawiciele polskich miast (Kraków, Wrocław), które poprzez procesy partycypacyjne wzbogacają je w przyjazne tereny zieleni.

Tłumaczenie symultaniczne na PL-EN-RU;
transmisja na żywo na platformie streamingowej

13.00
GMT +2 Warsaw

WYSTAWA PLENEROWA
Pl. Łokietka 1
wstęp wolny
5–15 października 2021

Projekt Zmicera Waynowskiego “the REM sleep” to dokument fotograficzny, żywe świadectwo tragicznych i inspirujących wydarzeń odbywających się “tu i teraz” na Białorusi, badanie paradoksalnego fenomenu pokojowego niegwałtownego protestu narodu białoruskiego.
Właśnie Protest staje się główną formą sztuki, a Ulica — główną platformą artystyczną kraju. Na wszystkie przemyślenia, refleksje, wypowiedzi artystyczne przyjdzie czas później. “Tu i teraz” każdy z nas jest uczestnikiem, dokumentalistą, kuratorem…

czytaj więcej

...Autor zdjęć (podobnie jak Josef Koudelka, dzięki któremu cały świat zobaczył Praską Wiosnę 1968 roku) był "zbyt blisko" wydarzeń i mimo bezprecedensowej presji wywieranej przez reżim na niezależnych i zagranicznych dziennikarzy oraz na każdą osobę z kamerą, potrafił uchwycić i utrwalić na błonie fotograficznej wszystkie główne wątki tej złożonej i dramatycznej historii. Bycie częścią protestu, bycie razem z ludźmi, wykazywanie się solidarnością i jednością — to podstawowy i główny motyw fotografa. Dokument fotograficzny, który teraz niewątpliwie jest artystyczną wypowiedzią autora, to nieoczekiwany i piękny materiał, który podobnie jak pokojowy białoruski protest jest w stanie work in process. Wybór narzędzi (klasyczny aparat fotograficzny, czarno-biała błona filmowa) we współczesnym świecie cyfrowym jest w pewnym sensie kontynuacją paradoksalnej historii protestu, który stał się przede wszystkim rewolucją estetyczną.

W listopadzie 2020 roku Zmicera Waynowskiego zatrzymano podczas tradycyjnej cotygodniowej akcji protestu prowadzonej pod hasłem "Marsz emerytów". To była jego ostatnia praca w terenie – na ulicach stolicy. Został skazany na 13 dni aresztu na podstawie cieszącego się złą sławą artykułu 23.34 Kodeksu Wykroczeń. Po odbyciu kary autor został poddany dalszym naciskom i szykanom oraz zmuszony do opuszczenia kraju. Obecnie mieszka w Lublinie.

Alena Pratasiewicz, kuratorka projektu "the REM sleep"

 

Wybory prezydenckie w 2020 roku na Białorusi cechował wprost niewiarygodny poziom fałszerstwa. To sprowokowało masowe protesty uliczne, które odbywały się przez ponad sześć miesięcy oraz w tej czy innej formie trwają do dziś. Jedni żarliwie pragnęli zmian, inni odczuwali dziedziczny lęk przed nowym — razem tworzyli "zbiorowe ciało" ulicy, z którego uważnie wpatrujący się w nie fotograf pragnął wychwycić "ciało" jednostki. Pozy, gesty i "dialogi" tego ciała niepokoją swoją "akademicznością", powtarzalnością, ale też kuszą możliwością nowej lektury starego.

Do tej lektury sięgnąłem po aparat fotograficzny z lat 80. ubiegłego wieku, włożyłem do niego czarno-biały film i zanurzyłem się w tłumie, by podejść do tego co istotne tak blisko, jak tylko mogę. Swój projekt nazwałem "the REM sleep". Wszystko, co dzieje się teraz w białoruskim społeczeństwie widzi mi się jako faza paradoksalnego snu wspólnoty – faza REM, która charakteryzuje się zwiększoną aktywnością mózgu. Jednym z objawów tej fazy jest szybki ruch gałek ocznych. Wydaje się, że śpiący ogląda jakieś piękne malownicze obrazy i za chwilę się obudzi, utrwalając w pamięci to, co zobaczył. Cały ten niespokojny sen ze zmieniającymi się – raz wolnymi, raz szybkimi – fazami próbowałem utrwalić na taśmie filmowej.

Nie wiem, o czym śni nasze społeczeństwo, w której z dwóch faz wizje się powtarzają, a w której pojawia się coś nowego. Ale wiem na pewno, że chciałbym być blisko, gdy te oczy się otworzą.

Zmicer Waynowski, fotograf

Język wystawy: PL-EN-BY

14.00 – 15.30
GMT +2 Warsaw

Obiad

15.30 – 17.00
GMT +2 Warsaw

Hotel Ibis Styles Lublin
Al. Solidarności 7
sala ‘Dąb’

PANEL
Partycypacja młodych: dobre praktyki konsultowania projektów JST z młodzieżą i dziećmi

Moderator:
Borys Martela – Obserwatorium Polityki Miejskiej w Instytucie Rozwoju Miast i Regionów w Krakowie (Polska)

Osoby uczestniczące w panelu:
Lisa Klingwall – planistka strategiczna ds. społeczności w Urzędzie Miasta Uppsala (Szwecja)
Mara Mintzer – dyrektorka wykonawcza Growing Up Boulder (GUB), Boulder w stanie Kolorado (USA) [udział on-line]
Bettina Schwarzmayr – kierowniczka projektu „Werkstadt Junges Wien” realizowanego w Wydziale ds. Młodzieży Miasta Wiednia (Austria)

czytaj więcej

Konsultacje społeczne są ważnym elementem procesu podejmowania decyzji przez władze lokalne. Grupą o szczególnym znaczeniu są dzieci i młodzież, pomijane często w tradycyjnych konsultacjach społecznych. Ze względu na nasilające się w ostatnich dziesięcioleciach procesy migracyjne, dla przyszłości średniej wielkości miast kluczowe znaczenie ma identyfikacja młodych osób z lokalną społecznością. Opinia tej grupy społecznej ma nie mniejszą wartość jak pełnoletnich mieszkańców i mieszkanek, ponadto warto od młodych lat edukować dzieci i młodzież o społeczeństwie obywatelskim w praktyce. Jednocześnie konsultacje wśród młodzieży wymagają dobrania właściwej metodologii. Panel, w oparciu o doświadczenia zebrane przez Borysa Martelę w raporcie "Konsultacje z dziećmi i młodzieżą", umożliwi przyjrzenie się doświadczeniom innowacyjnych konsultacji przeprowadzonych w latach 2009-2019. Doświadczenia poszczególnych ośrodków były zróżnicowane metodologicznie i tematycznie. Organizatorzy konsultacji, reprezentujący zarówno sektor publiczny jak i pozarządowy sięgali po różne metody, zgodne z zasadami zintegrowanej oceny oddziaływania na dzieci (Integrated Child Impact Analysis). Konsultacje dotyczyły zarówno udziału młodszych osób w wypracowywanie dokumentów strategicznych, planów zagospodarowania przestrzennego, konkretnych inwestycji jak i stworzenia centrum młodzieżowego. W procesie każdej konsultacji wykorzystano wiele zróżnicowanych technik m.in.: wycieczki studyjne i obserwację terenu; spacery fotograficzne; warsztaty z wykorzystaniem m.in. zdjęć, map i makiet; ankiety; wystąpienia publiczne. Analizowano też różne potencjalne ścieżki rozwoju (marzyciela, realisty i krytyka) z perspektywy różnych grup mieszkańców. W niektórych przypadkach konsultacje łączono z analizą jakie działania mogą/powinny być zrealizowane przez samą młodzież.

Panel w połączeniu ze spotkaniami partnerów pozwoli na wymianę doświadczeń, promocję dobrych praktyk oraz podjęcie współpracy przy pionierskich konsultacjach w krajach Partnerstwa Wschodniego (tak jak to miało miejsce przy upowszechnieniu w Ukrainie budżetów obywatelskich w oparciu o polski przykład).

Tłumaczenie symultaniczne na PL-EN-RU;
transmisja na żywo na platformie streamingowej

17.00 – 17.15
GMT +2 Warsaw

Przerwa kawowa

17.15 – 19.00
GMT +2 Warsaw

Giełda Grantodawców i Forum Partnerów

Hotel Ibis Styles Lublin
Al. Solidarności 7
sala ‘Dąb’

czytaj więcej

Giełda Grantodawców to cykl spotkań z instytucjami/firmami, które udzielają wsparcia podmiotom z Unii Europejskiej i krajów Partnerstwa Wschodniego. Podczas spotkań uczestnicy będą mieli możliwość uzyskania informacji na temat udzielanych form wsparcia oraz zadawania pytań ekspertom reprezentującemu konkretnego Grantodawcę.

Tłumaczenie symultaniczne na PL-RU-UA;
transmisja na żywo na platformie streamingowej

Hotel Ibis Styles Lublin
Al. Solidarności 7
sala ‘Lin+Herb+Skarb’

czytaj więcej

Forum Partnerów organizowane w ramach Kongresu Współpracy Transgranicznej Lublin 2021 ma na celu stworzenie przestrzeni komunikacji oraz wymiany doświadczeń między organizacjami poszukującymi międzynarodowych partnerów. Wydarzenie da szansę wzajemnego poznania się podmiotom a proces rekrutacji jest gwarancją spotkania z nieprzypadkowymi ludźmi.

Tłumaczenie konsekutywne na PL-EN-RU-UA

18.00 – 19.30
GMT +2 Warsaw

TEATR NN
ul. Grodzka 21
sala czarna

SPEKTAKL “FRAU MIT AUTOMAT”
Spektakl dedykowany kobietom w wykonaniu białoruskiego Teatru Kryły Chałopa z Brześcia
współorganizatorzy: Ośrodek “Brama Grodzka – Teatr NN” w Lublinie, Teatr Kryły Chałopa, Czasopismo Kultura Enter
partnerzy: Teatr Národní divadlo, Europejskie Centrum Sztuki Hellerau

czytaj więcej

Mój problem to problem kobiet (Eva Partum)

FRAU MIT AUTOMAT

Frau Mit Automat to głęboko autobiograficzny dramat, podzielony na kilka części i przedstawiający różne tożsamości kobiety: Żony, Matki, Kochanki, Ofiary Furii.

Tekst bazuje na doświadczeniach pokolenia autorów, dorastającego w latach 90. po rozpadzie ZSRR, a także na refleksji „co to znaczy być kobietą”. Łączy się z innymi źródłami literackimi i ideologicznymi – O. Wilde tragedia Salome, monografia białoruskiej socjolog i badaczki Anny Szadriny, książka S. Smirnowa Twierdza Brzeska, wiersz Mariny Napruszkiny, białoruskiej artystki, czy cytaty z artykułu Joana Ringelheima Kobiety i Holokaust: rewizja badań.

Solidarność między kobietami, potrzeba ochrony i troski o innych tworzą nowy kontekst dla kobiecych historii, losów i instynktu przetrwania w obecnym białoruskim reżimie opresyjnym. W epilogu zeznania kobiet z lat czterdziestych konfrontowane są z niemal identycznymi zeznaniami współczesnych kobiet z Aresztu Śledczego Okrestina i innych białoruskich więzień. W spektaklu tkwi silny polityczny i krytyczny aspekt – nie tylko w kontekście białoruskiej twardej walki o demokrację, ale także w kontekście globalnego ruchu #MeToo. Tekst daje wgląd w intymność autorki w sferę prywatną (wspomnienia mężczyzn, którzy w różnych formach zdominowali ją w życiu prywatnym; okropna pamięć o przemocy wobec niej w jej nastoletnich latach, kontrowersyjne doświadczenie macierzyństwa pod presją społeczną) i łączy doświadczenia kobiet w przeszłości i teraz. Spektakl jest artystycznym wkładem w dyskurs o równości płci i stawia pytania, które niekoniecznie ograniczają się do kontekstu białoruskiego.
Każda scena reprezentuje różne rodzaje poetyki i gatunków teatralnych: opera, stand up, teatr lalek, akcja fizyczna, teatr dokumentalny. Występowi towarzyszy muzyka na żywo skomponowana i wykonana przez jedną z najlepszych białoruskich kompozytorek - Olgę Podgajską.

Reżyserka – Aksana Haiko
Tekst – Aksana Haiko, Locha Czykanas
Aktorki – Aksana Haiko, Swiatłana Haidalionak
Kompozytorka i muzyczka – Wolha Podhajskaja
Scenografia – Swieta Husakowa
Video – Swieta Husakowa, Karina Baratowa
Dźwięk, światło - Witalij Eppow
Autorka grafiki – Lesia Pczełka

Teatr Kryły Chałopa (w latach 2001-2011 – Brzeski Wolny Teatr) powstał w 2001 roku. Misją teatru jest krytyczne spojrzenie w formie performatywnej na problemy społeczne.
W latach 2001-2021 teatr zrealizował kilkanaście performatywnych akcji ulicznych, 15 spektakli (w tym 5 spektakli ulicznych). Spektakle były prezentowane na ponad 50 międzynarodowych festiwalach w Polsce, Rosji, Ukrainie, Białorusi, Danii i Francji.
Aktorzy teatru przeprowadzili szereg warsztatów w Białorusi, USA, Polsce, Francji, Ukrainie, Rosji i Litwie. Od 2016 r. Teatr Kryły Chałopa prowadzi Szkołę Sztuki Kolektywnej, do której co roku rekrutuje w Brześciu amatorów do studia teatralnego.
Teatr zajmuje się nie tylko tworzeniem spektakli, lecz także organizuje wystawy, pokazy filmowe, spotkania i inne inicjatywy kulturalne, prowadzi bibliotekę teatralną, zajmuje się wymianą doświadczeń z teoretykami i praktykami teatru z Białorusi i zagranicy.
W 2014 r. Teatr otworzył w Brześciu Przestrzeń KX, która działa jako teatr, galeria oraz miejsce przeznaczone dla organizacji wydarzeń kulturalnych.
W 2017 r. zainicjował oraz wyprodukował audio spektakl w aplikacji mobilnej Brest Stories Guide o zniszczeniu społeczności żydowskiej w Brześciu.
W 2018 r. Teatr otrzymał Nagrodę ONZ – Złotego Gołębia – za znaczący wkład w obronę praw i godności człowieka.

Spektakl w języku RU – podczas spektaklu będą wyświetlane napisy w języku PL-EN;
streaming na żywo na kanałach YT Teatru NN

20.00 – 21.00
GMT +2 Warsaw

TEATR NN
ul. Grodzka 21
sala czarna

DYSKUSJA
Wschodnioeuropejski teatr w czasach zagrożenia

Jubileusz Teatru Kryły Chałopa z Brześcia w Lublinie

Prowadzenie:
Anna Łazar – członkini redakcji “Nowej Europy Wschodniej” (Polska)

Osoby uczestniczące w dyskusji:
Aksana Haiko – aktorka Teatru Kryły Chałopa z Brześcia (Białoruś)
Swiatłana Haidalionak – aktorka Teatru Kryły Chałopa z Brześcia (Białoruś)
Andriej Moskwin – kierownik Pracowni Badań nad Teatrem i Dramatem Europy Środkowo-Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego (Polska)

czytaj więcej

Dyskusja odbędzie się po polskiej premierze sztuki Frau mit Automat w reż. Oksany Haiko. Dotyczyć będzie zagadnienia obecnej kondycji teatru oraz roli artystów na przestrzeni 30 lat przemian ustrojowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Wschodnioeuropejska scena teatralna wraz z całym ruchem awangardowym wpłynęła na krytyczne myślenie o sztuce współczesnej i kondycji obywateli, przyczyniając się wielokrotnie do znaczących manifestacji.
Czy polski wariant Mickiewiczowskich „Dziadów" w reżyserii Dejmka z 1968 roku jest możliwy do powtórzenia czy niezależnie od kontekstu politycznego sztuka wymaga nowych narzędzi i namysłu? Jak funkcjonuje teatr w sytuacji zagrożenia politycznego?
W jakim stopniu zewnętrzne warunki społeczne sprzyjają rozwojowi scenicznego wyrazu, a kiedy ideologizują rolę sztuki zaangażowanej?
Rozmowa m.in. z brzeskimi artystami Teatru Kryły Chałopa obchodzącego w tym roku 20-lecie działalności.

Dyskusja w jednym języku, tłumaczenie symultaniczne na EN-BY;
streaming na żywo na kanałach YT Teatru NN

10.00 – 11.45
GMT +2 Warsaw

Hotel Ibis Styles Lublin
Al. Solidarności 7
sala ‘Dąb’

WARSZTAT
Ścieżka rozwoju start-upów – od idei do wdrożenia i kapitalizacji pomysłu

Trenerzy:
Edyta Gargaś – manager inkubacji Unicorn Hub (Polska)
Michał Czajkowski – manager inkubacji Unicorn Hub (Polska)

czytaj więcej

Posiadanie świetnych pomysłów na innowacyjny biznes, nie zawsze oznacza, że pomysłodawcy wiedzą jak go wprowadzić w życie. Z drugiej strony, innowacyjne pomysły nie zawsze przekształcą się w rentowny biznes. Zanim firmy wejdą na rynek, muszą zostać właściwie ukształtowane i wyposażone w odpowiednie narzędzia. Dlatego, też tak istotny jest proces inkubacji start-upów przez doświadczonego menedżera. Warsztat będzie opierał się na mechanizmach wsparcia rozwoju start-upu: tj. założenie startupu, pozyskiwanie finansowania dla startupu (inwestorzy, aniołowie biznesu, venture capital), zarządzanie rozwojem startupu, strategie rozwoju startupu, czy też priorytety w zarządzaniu w poszczególnych fazach rozwoju startupu. Warsztat będzie miejscem wymiany i przekazywania doświadczeń związanych z rozwojem a także rodzajami wsparcia jakie otrzymują młodzi przedsiębiorcy na początku swojej przygody z biznesem.

Tłumaczenie symultaniczne na PL-EN-RU;
transmisja na żywo na platformie streamingowej

10.00 – 11.30
GMT +2 Warsaw

Wydarzenie wyjazdowe do siedziby PPNT
ul. Mościckiego 1
24-110 Puławy

Wizyta studyjna w Puławskim Parku Naukowo-Technologicznym

Transport zapewnia organizator Kongresu
Ilość miejsc ograniczona!

czytaj więcej

Puławski Park Naukowo-Technologiczny to projekt zrealizowany w latach 2007 - 2012 przez Gminę Miasto Puławy, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu Państwa w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013.
Oficjalne otwarcie obiektu miało miejsce 25 maja 2012 roku. Wartość projektu wyniosła ok. 78 mln zł, z czego dofinansowanie z Unii 69 mln zł.

OFERTA PARKU
Puławski Park Naukowo-Technologiczny oferuje ponad 12000 m2 nowoczesnej powierzchni biurowej, usługowej, produkcyjnej i laboratoryjnej z dostępem do zaplecza szkoleniowo-konferencyjnego.
Obiekt Parku tworzą trzy dwukondygnacyjne budynki wyposażone w efektywny system ogrzewania i klimatyzacji oraz dostęp do zaawansowanej sieci teleinformatycznej. Obiekt posiada recepcje, lunch-bar, pokoje gościnne, systemy bezpieczeństwa, całodobową ochronę, monitoring kamerowy oraz parking na 400 pojazdów.

INKUBATOR TECHNOLOGICZNY
Inkubator Technologiczny dysponuje kompleksem laboratoryjno-biurowo-produkcyjnym.
Oferuje innowacyjnym firmom przyjazne środowisko dla rozwoju nowych technologii. Oprócz dostępu do nowoczesnej infrastruktury, przedsiębiorcy korzystają z pakietu usług około biznesowych wspierających ich rozwój m.in.: doradztwo, szkolenia, promocje, pożyczki, poręczenia.
Dla nowo powstałych firm Puławski Park Naukowo-Technologiczny oferuje działania inkubacyjne, które ułatwiają przetrwanie we wstępnej fazie funkcjonowania i dalszy rozwój (preferencyjne stawki czynszu, wyposażenie).

CENTRUM PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Centrum Przedsiębiorczości jest miejscem stworzonym w szczególności dla podmiotów prowadzących działalność konferencyjno-szkoleniową, dydaktyczną oraz consultingową. W jego skład wchodzi pięciomodułowa sala konferencyjna, która może pomieścić do 300 osób. Każdy z modułów wyposażony jest w nowoczesny sprzęt multimedialny z możliwością prowadzenia wideokonferencji i szerokopasmowy dostęp do internetu. Na mniejsze spotkania biznesowe oferowane są kameralne salki konferencyjne. Infrastrukturę Centrum Przedsiębiorczości uzupełniają pokoje biznesowe, powierzchnia wystawowa umożliwiająca prezentację oferty firmy oraz zaplecze cateringowe i pokoje gościnne. Dysponujemy szerokim wachlarzem usług okołokonferencyjnych. Korzystając z bogactw naszego regionu aranżujemy aktywny wypoczynek uczestników konferencji, zaś współpracujący z nami lokalni restauratorzy i producenci regionalnej żywności przygotują dla Państwa smaczny posiłek. Obiekt konferencyjno-szkoleniowy Puławskiego Parku Naukowo-Technologicznego jest obecnie najnowocześniejszym obiektem tego typu w województwie lubelskim.

CENTRUM TECHNOLOGICZNE
Centrum Technologiczne to specjalnie utworzona powierzchnia, która ma umożliwić wsparcie dla transferu nowych technologii do sfery biznesu. Puławski Park Naukowo-Technologiczny oferuje przedsiębiorcom wyposażone pomieszczenia biurowe, pomieszczenia laboratoryjne wyposażone i do adaptacji oraz pomieszczenia produkcyjne. Wszystkie pomieszczenia są klimatyzowane, wyposażone w mechaniczny obieg powietrza, instalację c.o., indywidualną instalację elektryczną z tablicą bezpiecznikową i własnym podlicznikiem prądu, dostęp do sieci LAN i WiFi.

Tłumaczenie konsekutywne na miejscu

11.45 – 12.00
GMT +2 Warsaw

Przerwa kawowa

12.00 – 14.00
GMT +2 Warsaw

Hotel Ibis Styles Lublin
Al. Solidarności 7
sala ‘Dąb’

PANEL
Innowacyjny biznes w innowacyjnym samorządzie

Moderator:
Mariusz Sagan – dyrektor Wydziału Strategii i Przedsięborczości Urzędu Miasta Lublin (Polska)

Osoby uczestniczące w panelu:
Anna Daszuta-Zalewska – dyrektor Białostockiego Parku Naukowo-Technologicznego (Polska)
Kamila Kucharczyk-Biernacka – dyrektor Operacyjny TMF Polska, Phlexglobal Sp. z o.o. (Polska)
Pavlo Kartashov – dyrektor w Ukrainian Startup Fund, Kijów (Ukraina)
Marc Sanderson – dyrektor Wydziału ds. Międzynarodowego Rozwoju Gospodarczego w  Urzędzie  Miasta Malaga (Hiszpania)
Wiktoria Hrecka-Myrhorodzka – dyrektor Wydziału Rozwoju Innowacyjnego i Projektów Wizerunkowych w Urzędzie Miasta Charków (Ukraina)

czytaj więcej

We współczesnym świecie rozwój społeczno - gospodarczy bez udziału innowacji nie jest możliwy. Bardzo ważnym dla rozwoju miast i regionów jest wsparcie różnych środowisk, w tym samorządów we wdrażanie i inwestowanie w nowe pomysły i technologie. Podczas panelu porozmawiamy o globalnych trendach rozwoju start-upów, transferze z nauki do biznesu, ścieżkach rozwoju, mechanizmach wsparcia przez samorządy oraz korzyściach jakie mogą przynieść samorządom właśnie startupy. Najlepszymi praktykami i doświadczeniami podzielą się z uczestnikami zaproszeni paneliści reprezentujący instytucje wspierające relacje pomiędzy samorządami, startupami oraz biznesem.

Tłumaczenie symultaniczne na PL-EN-RU;
transmisja na żywo na platformie streamingowej

14.00 – 15.30
GMT +2 Warsaw

Obiad

15.30 – 17.00
GMT +2 Warsaw

Hotel Ibis Styles Lublin
Al. Solidarności 7
sala ‘Dąb’

PANEL
Odpowiedzialność i rola mediów w budowaniu wspólnoty włączającej
organizator: Stowarzyszenie Gazet Lokalnych, Stowarzyszenie Centrum Współpracy Polska-Wschód

Moderator:
Andrzej Andrysiak – wydawca “Gazety Radomszczańskiej” (Polska)

Osoby uczestniczące w panelu:
Marta Ringart-Orłowska – wydawca niezależnego tygodnika “Kurier Gmin”, członkini Rady Wydawców Stowarzyszenia Gazet Lokalnych (Polska)
Lilia Curchi – koordynator i szef magazynu “Natura” oraz portalu Ecopresa.md (Mołdawia)
Iryna Morgun – kierowniczka działu cyfrowego „Regionalnej Dyrekcji Tarnopola” Krajowej Publicznej Radiofonii i Telewizji Ukrainy S.A. (Ukraina)

czytaj więcej

Trudno przecenić rolę mediów lokalnych w budowaniu wspólnoty. Informują o wydarzeniach, kontrolują władze lokalne i innych aktorów życia społeczno-politycznego, edukują i zachęcają do działania. Jednoczą a czasem dzielą ludzi mieszkańców. W ostatnich latach w coraz większym stopniu pomagają w utrzymywaniu kontaktu z migrującymi mieszkańcami regionu, budowaniu relacji z nowymi mieszkańcami czy współpracą transgraniczną. W ramach panelu wybitni przedstawiciele mediów z Polski, Mołdawii, Niemiec i Ukrainy podejmą próbę odpowiedzi o rolę mediów lokalnych w integracji migrantów, budowaniu relacji dobrosąsiedzkich, międzynarodowej solidarności w czasie gdy w naszym regionie obserwujemy rosnącą ingerencję państwa w rynek mediów w tym mediów lokalnych a także próby konsekwentnego ograniczenia roli samorządów.

Tłumaczenie symultaniczne na PL-EN-RU;
transmisja na żywo na platformie streamingowej

17.00 – 17.15
GMT +2 Warsaw

Przerwa kawowa

17.15 – 19.00
GMT +2 Warsaw

Giełda Grantodawców i Forum Partnerów

Hotel Ibis Styles Lublin
Al. Solidarności 7
sala ‘Dąb’

17.15 – 18.00
Giełda Grantodawców
Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki

czytaj więcej

Giełda Grantodawców to cykl spotkań z instytucjami/firmami, które udzielają wsparcia podmiotom z Unii Europejskiej i krajów Partnerstwa Wschodniego. Podczas spotkań uczestnicy będą mieli możliwość uzyskania informacji na temat udzielanych form wsparcia oraz zadawania pytań ekspertom reprezentującemu konkretnego Grantodawcę.

Tłumaczenie symultaniczne na PL-EN-RU;
transmisja na żywo na platformie streamingowej

Hotel Ibis Styles Lublin
Al. Solidarności 7
sala ‘Lin+Herb+Skarb’

18.00 – 19.00
Forum Partnerów
Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki

czytaj więcej

Forum Partnerów organizowane w ramach Kongresu Współpracy Transgranicznej Lublin 2021 ma na celu stworzenie przestrzeni komunikacji oraz wymiany doświadczeń między organizacjami poszukującymi międzynarodowych partnerów. Wydarzenie da szansę wzajemnego poznania się podmiotom a proces rekrutacji jest gwarancją spotkania z nieprzypadkowymi ludźmi.

Tłumaczenie konsekutywne na PL-EN-RU

18.45 – 20.00
GMT +2 Warsaw

Hotel Ibis Styles Lublin
Al. Solidarności 7
sala ‘Dąb’

DYSKUSJA
Kultura dla młodych i młodzi w kulturze.
Czy nastoletni odbiorca literatury i kultury jest współcześnie wyzwaniem?
Czy nastoletni twórca może dokonać przełomu?
współorganizator: Czasopismo Kultura Enter

Moderator:
Piotr Marecki – adiunkt w Instytucie Kultury oraz szef laboratorium “UBU lab” na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie (Polska)

Osoby uczestniczące w dyskusji:
Marjana Sawka – poetka, współzałożycielka i redaktorka naczelna Wydawnictwa Starego Lwa “The Old Lion Publishing House” (Ukraina)
Birute Marcinkieviciute-Mar – aktorka, reżyserka teatralna i pisarka, dyrektorka artystyczna SOLO TEATRAS w Wilnie (Litwa)
Jewgienija Pasternak – pisarka książek prozatorskich dla młodzieży i nastolatków (Białoruś)
Andriej Żwalewski – pisarz, scenarzysta i dramaturg (Białoruś)

czytaj więcej

Początek XXI wieku zasłynął w historii literatury i szerzej – kultury – powstaniem fenomenu „młodego” debiutu prozatorskiego. Głośne prozatorskie debiuty autorów i autorek, którzy na początku lat 2000-ch mieli po 15–20 lat (Dorota Masłowska, Mirosław Nahacz, Agnieszka Drotkiewicz, Małgorzata Nowicka, Magda Michałowska, Karolina Romanow) nie były zjawiskiem wyłącznie polskim. Podobne tendencje bardzo wyraźnie zaznaczyły się w Ukrainie (debiuty Lubka Deresza, Ireny Karpy czy Sofiji Andruchowycz), Rosji (Iriny Dienieżkiny), Francji (Flavii Bujor), Stanach Zjednoczonych itp. To właśnie młodym prozaikom 20 lat temu udało się przy pomocy swojej twórczości zwrócić uwagę szerokiego grona czytelników na literaturę najnowszą, odnieść sukcesy medialne i finansowe. Pojawienie się na rynku literackim coraz młodszych pisarek i pisarzy było związane z wieloma zjawiskami współczesnej kultury, odpowiadało duchowi czasu – czasu swoistej fetyszyzacji młodości. Nastoletni i dwudziestoletni autorzy i autorki zaproponowali tzw. „nową dykcję”, swój język opisywania świata, nowego rozgadanego narratora i fabułę. Pomiędzy młodą prozą polską a tą powstałą za wschodnią granicą można było doszukiwać się wiele wspólnych cech i charakterystyk. Młodzi twórcy pisali o swoich rówieśnikach i ich sposobie widzenia świata, lecz trudno ich pisarstwo wrzucić do szuflady pod nazwą „literatura młodzieżowa”. Ta ostatnia ma swoją długą historię, definicję i odsyła do panteonu uznanych i znanych nazwisk. Ma ona swoje niepodważalne miejsce w historii literatur narodowych oraz określone miejsce na rynku czytelniczym. Młody wiekiem twórca, kreując świat, w centrum którego znajduje się młody protagonista/bohater, tworzy de facto literaturę, która nie mieści się w kanonie tzw. literatury young adult, zarówno ze względów językowych (stosowanie nienormatywnego języka), jak i podejmowanej tematyki. Na przestrzeni ostatniego dziesięciolecia do głosu zaczęli dochodzić przedstawiciele tzw. pokolenia millenialsów – ludzi urodzonych po 1989 roku. Ich głośne prozatorskie debiuty (Dominika Ożarowska, Dominika Dymińska, Daniel Kot, Dorota Kotas, Natalka Suszczyńska) niewątpliwie stały się znamiennym głosem tego pokolenia, które mówiło i pisało o sobie, pokolenia nie pamiętającego komunizmu, wyrosłego w warunkach wolnego rynku i mediów, kształtującego swoją osobowość w kraju będącym częścią Unii Europejskiej. Ich pisarstwem byli na równi zainteresowani socjolodzy i krytycy literaccy, zakładając, że literatura dużo mówi o społeczeństwie, w którym powstaje, i to społeczeństwo możemy niejako „czytać” za jej pośrednictwem. Obraz tego pokolenia, który wyłania się z tworzonej przez jego przedstawicieli literatury, niektórych może szokować, innych zasmucać i niepokoić, ale wszystkim daje dużo do myślenia. Obecnie na scenę weszło pokolenie post-millenialsów, tzw. generacja Z, która zajmuje swoją niszę, zabiera głos, niedługo będzie decydować o tym, w jakim kierunku nasze społeczeństwo będzie się rozwijać. Jakie jest więc miejsce młodego człowieka w kulturze i literaturze: w Polsce i u naszych najbliższych sąsiadów – w Ukrainie, Litwie, Białorusi? Czy tego miejsca szuka? Z jednej strony – jakie jest miejsce młodego autora/twórcy, który może stworzyć teksty nie na swój wiek dojrzałe i kunsztowne warsztatowo, a ich odbiorcą często nie jest rówieśnik, tylko czytelnik starszy, wyrobiony, przygotowany. A z drugiej strony – jak się ma korpus tekstów literatury określanej jako young adult i new adult, który tworzą autorzy starsi co najmniej o jedno pokolenie. Jaki jest młody odbiorca kultury, w tym literatury? Co najnowsze literatury w poszczególnych krajach mogą mu zaoferować, jak taka literatura ma się na rynku czytelniczym? Przed jakimi wyzwaniami stoi? Po jakie książki sięga i czy sięga jeszcze nastoletni odbiorca? Czy jest miejsce i popyt na książki dla nastolatków? Czy przekłady bestsellerów światowych napędzają rozwój narodowych literatur dla młodzieży? Jaki wpływ miało „odmłodzenie” literatury, w szczególności prozy początku XXI wieku w Polsce, Ukrainie, Litwie i Białorusi na jej rozwój i socjologię literacką ostatniego dwudziestolecia? Te i inne pytania zadamy uczestniczkom i uczestnikom dyskusji.

Tłumaczenie symultaniczne na PL-EN-RU;
transmisja na żywo na platformie streamingowej

20.15 – 21.15
GMT +2 Warsaw

Hotel Ibis Styles Lublin
Al. Solidarności 7
sala ‘Dąb’

Fuckup Night

Moderator/prowadzący:
Paweł Typiak – prezenter, dziennikarz “Radio Free” (Polska)

Osoby uczestniczące:
Kacper Ziatkowski – Senior Analyst w Sollers Consulting (Polska)
Valerii Romanov – Country Manager Bolt Rentals w Polsce (Polska)
Gosia Kornijów – dyrektor kreatywny w Eagle8 (Polska/Portugalia)
Rommel Gracias – Eagle8 (Polska/Portugalia)

czytaj więcej

Znana formuła, w której zaproszeni goście opowiadają o swoich porażkach w życiu zawodowym. Bo nic tak nie uczy jak przykłady z życia ;-). Założeniem jest, aby to było luźne spotkanie z humorem, w miłej, niezobowiązującej atmosferze.

Tłumaczenie symultaniczne na PL-EN-RU;
transmisja na żywo na platformie streamingowej

10.00 – 12.00
GMT +2 Warsaw

Hotel Ibis Styles Lublin
Al. Solidarności 7
sala ‘Dąb’

10.00 – 11.00
PANEL  Gospodarka jako Kultura

Rozmawiają:
Prof. dr hab. Jerzy Hausner – Przewodniczący Rady Programowej OEES, Fundacja GAP (Polska)
Paweł Potoroczyn – członek-założyciel Towarzystwa Kultury Stosowanej; dyplomata, autor, państwowiec (Polska)

11.00 – 11.45
Przyrost zwątpienia: twórczość Stanisława Lema i Tadeusza Różewicza. Przymiarka

Prelekcja Przemysława Czaplińskiego – historyk literatury XX i XXI wieku, eseista, tłumacz, krytyk literacki (Polska)

11.45 – 12.00
Różewicz-Lem-Hartwig.

Prezentacja projektu streetartowego autorstwa Pawła Ryżki, Anny Bakiery oraz Cezarego Hunkiewicza. Film Łukasza Borkowskiego.

czytaj więcej

Gospodarka jako kultura
Rozmawiają Paweł Potoroczyn i Jerzy Hausner

Przez pół wieku ludzie kultury przekonywali świat biznesu i polityki, że kultura jest częścią gospodarki. Kolejne fale wstrząsów i kryzysów wywołały namysł, że być może jest również zupełnie odwrotnie, że to gospodarka jest częścią kultury. Czy - lub na ile - prawdziwe jest sformułowanie: "jaka kultura, taka gospodarka”?


Przyrost zwątpienia: twórczość Stanisława Lema i Tadeusza Różewicza. Przymiarka.
Prelekcja prof. Przemysława Czaplińskiego

2021 rok jest rokiem rocznic wielkich postaci polskiej kultury. Oficjalnymi patronami tego roku zostali m.in. Stanisław Lem i Tadeusz Różewicz, których setne rocznice urodzin chcemy uczcić również w Lublinie. Warto pamiętać też, że 100 lat temu w Lublinie urodziła się Julia Hartwig – pisarka, eseistka, tłumaczka, jedna z najwybitniejszych współczesnych polskich poetek. Tym wielkim mistrzom słowa została poświęcona druga część tegorocznego panelu kulturalnego Kongresu. Zapraszamy na prelekcję prof. Przemysława Czaplińskiego pt. Przyrost zwątpienia: twórczość Stanisława Lema i Tadeusza Różewicza. Przymiarka oraz na prezentację projektu streetartowego Różewicz-Lem-Hartwig autorstwa Anny Bakiery oraz Cezarego Hunkiewicza.

Przyrost zwątpienia: twórczość Stanisława Lema i Tadeusza Różewicza. Przymiarka

Zastrzeżenie
Określenie „przymiarka” traktować należy więcej niż poważnie. Jedna prelekcja starczyłaby może na omówienie wybranego wiersza Różewicza bądź powieści Lema, nie zaś na syntetyczne ujęcie całej twórczości jednego z nich. Tym bardziej obu. Moja interpretacja obejmie zatem skromny problem, który, jak sądzę, obu twórców trapił i z którym obaj przez całą powojenną twórczość się mierzyli. Prelekcja z konieczności będzie uzurpatorskim uproszczeniem nieskończonej złożoności.

Problem przeze mnie wybrany wiąże się raczej z postawą niż konkretnym zagadnieniem czy kategorią filozoficzną. Chodzi o zwątpienie. Zwątpienie fundamentalne, dotyczące istnienia obdarzonego sensem. Nie oznacza to, że obaj pisarze zwątpili w życie – w zdolność do rodzenia, płodzenia czy kreowania. Przeciwnie: zwątpili w istnienie sensowne, ponieważ doświadczali wokół siebie życia niepowstrzymanego, obfitego, przyrastającego bez miary. Może właśnie „bezmiar” jest pierwszą wskazówką wiodącą do lepszego zrozumienia omawianej postawy zwątpienia. Bezmiar, istnienie bez miary oznacza bowiem istnienie, które wylewa się poza wszelkie ramy. Nie daje się określić, zdefiniować, opatrzyć wartościami. Jest rozformowane. Tak ujęte zwątpienie w twórczości Różewicza i Lema wynika nie tylko z przeżytej przez nich wojny i Zagłady, lecz z niemożności określenia granic, które porządkowały kosmos, nadając sens osobnym istotom i całości.


Różewicz-Lem-Hartwig.
Prezentacja projektu streetartowego. Film.

Autorzy oraz realizatorzy pomysłu: Anna Bakiera, Cezary Hunkiewicz, Paweł Ryżko
Film: Łukasz Borkowski

Projekt jest interpretacją twórczości Tadeusza Różewicza, Stanisława Lema oraz Julii Hartwig w kontekście prelekcji prof. Przemysława Czaplińskiego. Autorzy projektu opowiadają o swoim pomyśle artystycznym w sposób następujący: "Wyszliśmy od kropki interpunkcyjnej jako czegoś i nicości jako jej zaprzeczenia i elementu zwątpienia. Wszyscy pisarze i poeci stawiają pytania, a odpowiedzi (jeśli ich udzielają) są mało optymistyczne". W filmie Łukasza Borkowskiego dokumentującym powstanie muralu w Lublinie oraz przybliżającym te trzy postacie, autorzy snują swoją opowieść interpretacyjną, pozostawiając też odbiorcom dużą przestrzeń dla wyobraźni.

Paweł Ryżko. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Malarz, muralista, projektant graficzny. Poza licznymi wystawami w Polsce, jego prace prezentowane były także w Miami, Sztokholmie, Berlinie, Pradze, Mińsku, Paryżu, Kijowie czy Budapeszcie. Działa na przecięciu sztuki, sztuki w przestrzeni miejskiej oraz projektowania graficznego i typografii. Jest współtwórcą międzynarodowego kolektywu „Void Projects” (wraz z Alexem Voidem) oraz członkiem duetu Kukugrafika stworzonego wraz z Sainerem (Etam Cru). Projektował wydawnictwa muzyczne m.in. Fraka Zapppy („Hammersmith Odeon”), a jego twórczość była wielokrotnie nagradzana między innymi na Biennale Plakatu Polskiego i w konkursie Polish Graphic Design Awards.

Anna Bakiera. Współzałożycielka i dyrektorka Brain Damage Gallery. Historyczka sztuki, kuratorka wystaw oraz działań w przestrzeni publicznej. Zawodowo związana także z Pracownią Sztuki Zaangażowanej Społecznie "REWIRY", Instytutem Sztuki w Przestrzeni Publicznej oraz Europejską Fundacją Kultury Miejskiej. Koordynatorka kulturalnych projektów międzynarodowych. Wykładowczyni akademicka (historia i teoria designu). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Cezary Hunkiewicz. Współzałożyciel i dyrektor Brain Damage Gallery. Socjolog, animator, nauczyciel akademicki. Badacz kultury, krytyk sztuki ulicznej, autor tekstów publikowanych w kraju i zagranicą. Założyciel Europejskiej Fundacji Kultury Miejskiej. Organizator wydarzeń, wystaw i dyskusji dotyczących graffiti i street artu. Autor artykułów i referatów nt. kultury miejskiej. Od ponad 15 lat aktywnie uczestniczy w rozwoju sztuki niezależnej i sztuki ulicznej w Polsce i w Europie.

Tłumaczenie symultaniczne na PL-EN-RU;
transmisja na żywo na platformie streamingowej

12.00 – 12.15
GMT +2 Warsaw

Przerwa kawowa

12.15 – 14.00
GMT +2 Warsaw

Hotel Ibis Styles Lublin
Al. Solidarności 7
sala ‘Dąb’

WARSZTAT
W drodze ku Europejskiej Stolicy Młodzieży

Moderator:
Mateusz Małyska – przewodniczący rady fundacji Sempre a Frente (Polska)

Osoby uczestniczące w warsztacie:
Genci Kojdheli – Dyrektor Projektów Strategicznych i Rozwoju Gospodarczego, Urząd Miasta Tirana (Albania)
Greta Statkutė-Meškauskienė – kierownik projektu “Klaipeda-EYC2021” (Litwa)
Deividas Petrolevičius – Urząd Miasta Kłajpeda (Litwa)
Mariia Pihura – kierownik ds. pozyskiwania finansowania w sieci ośrodków młodzieżowych “TVORY!”, Lwów (Ukraina)
Oleh Malets – Dyrektor sieci ośrodków młodzieżowych “TVORY!”, Lwów (Ukraina)

czytaj więcej

Warsztat poświęcony wypracowaniu dobrych praktyk współpracy pomiędzy młodymi ludźmi, organizacjami młodzieżowymi, a przedstawicielami/kami samorządów w kontekście starań o tytuł Europejskiej Stolicy Młodzieży i nie tylko. Podczas warsztatów pokażemy doświadczenia Lublina (ESM 2023), Kłajpedy (ESM 2021) i Lwowa (finalista ESM 2024). Tematami poruszonymi podczas warsztatu będzie również zaangażowanie obywatelskie i włączenie młodych ludzi w procesy decyzyjne na poziomie lokalnym.
Warsztat będzie zorganizowany z udziałem przedstawicieli/lek młodzieży z Lublina, Kłajpedy i Lwowa.
Warsztat oparty będzie o doświadczenia Fundacji Sempre a Frente, która w 2019 roku zainicjowała oraz współkoordynowała udział Lublina w konkursie o Europejską Stolicę Młodzieży 2023. Udany start, który doprowadził do tytułu Europejskiej Stolicy Młodzieży, był efektem wielu miesięcy współpracy lubelskich organizacji pozarządowych, Młodzieżowej Rady Miasta, środowiska studenckiego, nieformalnych grup młodzieżowych i pracowników/czek Urzędu Miasta Lublin.

Tłumaczenie symultaniczne na PL-EN-RU;
transmisja na żywo na platformie streamingowej

12.30 – 16.00
GMT +2 Warsaw

GALERIA LABIRYNT
ul. Księdza Jerzego Popiełuszki 5
sala czarna

WARSZTAT CreArt 2021
Kultura. Technologia. Dostępność.
współorganizator: Galeria Labirynt w Lublinie

Piotr Celiński – profesor nadzwyczajny w Katedrze Teorii Mediów UMCS
Waldemar Tatarczuk – dyrektor Galerii Labirynt w Lublinie, artysta, kurator sztuki
Wioletta Stępniak – Głucha pedagożka, tatuatorka, nauczycielka PJM
Monika Dubiel – psycholożka, iberystka, osoba niewidoma, konsultantka dostępności

czytaj więcej

Nie ma co się oszukiwać – od technologii nie uciekniemy. Staje się ona coraz bardziej obecna w większości obszarów naszego życia, więc trudno sobie wyobrazić, że kultura pozostanie tą jedyną dziewiczą wyspą nietkniętą przez współczesną technikę. Czas lockdownów pokazał jak bardzo nowoczesne technologie mogą być pomocne w docieraniu do publiczności i jednocześnie jak słabo jesteśmy do tego przygotowane.
Będziemy więc rozmawiać między innymi o tym jak wykorzystywać media w kulturze, jak demokratyzować jej przestrzeń tak, by była dostępna dla osób z niepełnosprawnościami.

Seminarium składać się będzie z dwóch części: krótkich wykładów i prezentacji Piotra Celińskiego (medioznawcy, teoretyka mediów cyfrowych), Waldemara Tatarczuk (artysty, kuratora sztuki), Wioletty Stępniak (Głuchej pedagożki, tatuatorki, nauczycielki PJM), Moniki Dubiel (psycholożki, iberystki, osoby niewidomej, konsultantki dostępności).
Część druga będzie poświęcona dyskusji nt praktycznych rozwiązań stosowania technologii w kulturze.

Seminarium Lokalne CreArt odbędzie się w Lublinie w ramach projektu „CreArt. Sieć miast na rzecz twórczości artystycznej” współfinansowanego w ramach programu Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”.

Wydarzenie odbędzie się na żywo, w języku PL

14.00 – 15.30
GMT +2 Warsaw

Obiad

15.30 – 16.15
GMT +2 Warsaw

Hotel Ibis Styles Lublin
Al. Solidarności 7
sala ‘Dąb’

PANEL
Rola kobiet w polityce zagranicznej

partner: Fundacja im. Heinricha Bölla, Stowarzyszenie FemGlobal

Moderatorka:
Małgorzata Kopka-Piątek – koordynatorka projektów europejskich, Instytut Spraw Publicznych (Polska)

Uczestniczki:
Iwona Reichardt – zastępczyni redaktora naczelnego “New Eastern Europe” (Polska)
Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz – dyrektorka Instytutu “Strategie 2050” (Polska)
Zoriana Byndas – Producent Krajowej publicznej spółki telewizyjno-radiowej Ukrainy (Ukraina)

czytaj więcej

Obecność kobiet w polityce nie jest nowym zjawiskiem – coraz więcej kobiet piastuje wysokie stanowiska ambasadorek czy wysokich urzędniczek ministerialnych. Jednak w Polsce powstało niewiele analiz na temat wkładu kobiet i znaczenia kobiecej perspektywy w procesach budowania relacji międzynarodowych. Raport "Czy kobiety uratują świat" autorstwa Małgorzaty Kopki-Piątek i Iwony Reichardt przedstawia koncepcję feministycznej polityki zagranicznej w oparciu o przykłady Szwecji i Kanady a także analizuje procesy tworzenia polskiej polityki zagranicznej z perspektywy udziału w niej kobiet.

Tłumaczenie symultaniczne na PL-EN-RU;
transmisja na żywo na platformie streamingowej

16.15 – 16.30
GMT +2 Warsaw

Hotel Ibis Styles Lublin
Al. Solidarności 7
sala ‘Dąb’

ZAKOŃCZENIE KONGRESU

Tłumaczenie symultaniczne na PL-EN-RU;
transmisja na żywo na platformie streamingowej

* Organizator zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian w programie.